^ Back to Top
facebook

Psy terapeutyczne

OGÓLNOPOLSKI WYKAZ PSÓW CERTYFIKOWANYCH – UPRAWNIENIA PSÓW TERAPEUTYCZNYCH/ASYSTUJĄCYCH oraz ich przewodników :

HORKA  Wilcze Serce – Pies Terapeutyczny/Asystujący Wizytujący Klasy „A” - przewodnik Arletta i Lesław Urbanowscy- uprawnienia ważne do 09.10.2019 r.

FIONA Biszkoptowy Raj – Pies Terapeutyczny/Asystujący Klasy „AAA”- przewodnik Katarzyna Nowak - uprawnienia ważne do 09.10.2019 r.

Po Prostu BIANKA - Pies Terapeutyczny/Asystujący Klasy „AAA” - przewodnik Arletta i Lesław Urbanowscy - uprawnienia ważne do 05.01.2020 r.

PORTUGALIA von Skorpionenblut (POLA) - Pies Terapeutyczny/Asystujący Wizytujący Klasy „AAA” -przewodnik Arletta i Lesław Urbanowscy- uprawnienia ważne do 05.01.2020 r.

CELT Psia Krew ( BRUNO) - Pies Terapeutyczny/Asystujący Klasy „AAA”-  przewodnik Arletta i Lesław Urbanowscy- uprawnienia ważne do 05.01.2020 r.                

LILI -  Pies Terapeutyczny/Asystujący Klasy „AAA” - przewodnik : Ewa Odasz-Wyłub i Sebastian Wyłub - uprawnienia ważne do 21.06.2020 r.

CHOCO Jackie Brown - Pies Terapeutyczny/Asystujący  Klasy „AAA” - przewodnik Jolanta Szarek-Rój- uprawnienia ważne do 21.02.2020 r.

FOXI Red Foxi- Pies Terapeutyczny/Asystujący  Klasy „AAA”- przewodnik  Jolanta Szarek-Rój- uprawnienia ważne do 21.02.2020 r.

LUCKY Osman -Pies Terapeutyczny/Asystujący  Klasy „AAA”- przewodnik  Jolanta Szarek-Rój- uprawnienia ważne do 21.02.2020 r.

Joys LUKA Alchera - Pies Terapeutyczny/Asystujący Wizytujący Klasy „AAA” - przewodnik Małgorzata Jekel-Sasin- uprawnienia ważne do 21.02.2019 r.

 

BRUNO Olimpus -  Pies Terapeutyczny/Asystujący  Klasy „AAA” - przewodnik Małgorzata Chmiel i Oliwia Chmiel - uprawnienia ważne do 09.10.2019 r.

BONITA Olimpus - Pies Terapeutyczny/Asystujący Klasy „AA” - przewodnik Renata Bilska – uprawnienia ważne do 09.10.2019 r.

BREGO La Granda – Pies Terapeutyczny/Asystujący Wizytujący Klasy „A” - przewodnik Dorota i Waldemar Wojtkowiak - uprawnienia ważne do 29.11.2018 r.

 

CONAN Olimpus - Pies Terapeutyczny/ Wizytujący Klasy „A”- przewodnik Anna Plezia - uprawnienia ważne do 09.10.2019 r.

CLAIRE Olimpus ( SIMBA) - Pies Terapeutyczny/Asystujący Klasy „A”- przewodnik Sylwia Mielczarek - uprawnienia ważne do 09.10.2019 r.

BLUES - Pies Terapeutyczny Klasy „AAA”- przewodnik Agnieszka Kobyłecka - uprawnienia ważne do 09.10.2019 r.

GAJA - Pies Terapeutyczny/ Asystujący „AAA”- przewodnik Małgorzata Zaręba - uprawnienia ważne do 09.10.2019 r.

ARES Dolina Pranoteci - Pies Terapeutyczny Klasy „AA”- przewodnik Jolanta Szarek-Rój - uprawnienia ważne do 18.02.2020 r.

DODA Bon-Ton DIPSY - Pies Terapeutyczny Klasy „AA”- przewodnik Jolanta Szarek-Rój - uprawnienia ważne do 18.02.2020 r.

INKA Athabass - Pies Terapeutyczny/ Wizytujący Klasy „A”- przewodnik Monika Staniszewska - uprawnienia ważne do 25.06.2019 r.

SHANTI Pajero - Pies Terapeutyczny/ Wizytujący Klasy „A”- przewodnik Monika Staniszewska - uprawnienia ważne do 25.06.2019 r.

EMMA Olimpus - Pies Terapeutyczny/ Wizytujący Klasy „A”- przewodnik Violetta Rycaj-Lewandowska - uprawnienia ważne do 17.06.2019 r.

SARA - Pies Terapeutyczny/ Wizytujący Klasy „A”- przewodnik Violetta Rycaj-Lewandowska - uprawnienia ważne do 17.06.2019 r.

TAKUNA FCI Andzia - Pies Terapeutyczny/ Asystujący Klasy „AA”- przewodnik Ewa Odasz-Wyłub - uprawnienia ważne do 21.06.2020 r.

FAJTER Olimpus - Pies Terapeutyczny/ Wizytujący Klasy "A" - przewodnik Emilia Kraśner

INES Psia Krew - Pies Terapeutyczny/ Wizytujący Klasy "A" - przewodnik Arletta i Lesław Urbanowscy, uprawnienia ważne do 05.01.2020 r.

BAXTER Respekt - Pies Terapeutyczny/ Wizytujący Klasy "A" - przewodnik Przemysław Suwała

LUNA Forest Team - Pies Terapeutyczny/ Wizytujący Klasy "A" - przewodnik Arletta i Lesław Urbanowscy, uprawnienia ważne do 05.01.2020 r.

FINEZJA Olimpus - Pies Terapeutyczny/ Wizytujący Klasy "A" - przewodnik Małgorzata Surowiec, uprawnienia ważne do 05.01.2020 r.

ENYA Olimpus - Pies Terapeutyczny/ Asystujący Klasy "AAA" - przewodnik Arletta i Lesław Urbanowscy, uprawnienia ważne do 05.01.2020 r.

 

 

REGULAMIN EGZAMINU NA PSA TERAPEUTYCZNEGO/ASYSTUJĄCEGO W CENTRUM SZKOLENIA I TERAPII „SMILE” 

Centrum Szkolenia i Terapii „ SMILE”  w Nowej Soli  przeprowadza okresowe egzaminy sprawdzające umiejętności psów uczestniczących w zajęciach kynoterapeutycznych/dogoterapeutycznych. Honorowym Patronatem egzaminy objęła Samodzielna Jednostka Strzelecka 3006 Nowa Sól wraz z SEKCJĄ PSÓW PRACUJĄCYCH I OCHRONY ZWIERZĄT. 

Aktualny wykaz psów terapeutycznych/asystujących, które zdały egzamin  i otrzymały uprawnienia psów terapeutycznych/asystujących będzie umieszczany na stronie internetowej CSiT „SMILE” oraz na stronie SJS 3006 Nowa Sól, a także w dokumentacji CENTRUM (Ogólnopolski wykaz certyfikowanych psów terapeutów/asystujących).

Egzaminy przeprowadzają wykwalifikowani egzaminatorzy (specjaliści w zakresie kynoterapii/dogoterapii, pozytywnego szkolenia psów, pracy z dziećmi, młodzieżą i dorosłymi ludźmi) z ramienia  CSiT „SMILE”.

Legitymacje dla psów terapeutycznych/asystujących i przewodników wystawia CSiT „SMILE”, a psy będą członkami SEKCJI PSÓW PRACUJĄCYCH I OCHRONY ZWIERZĄT, działającej w SJS 3006 Nowa Sól. 

1. Pies terapeutyczny/asystujący to pies przewidywalny, społeczny i wykazujący rozumne posłuszeństwo, dlatego  zaleca się, aby psy terapeutyczne/asystujące były selekcjonowane spośród PSÓW RASOWYCH, które posiadają  dokumenty potwierdzające ich rasę, np. metrykę, rodowód polski lub rodowód zagraniczny. Dopuszcza się przystąpienie psów nierasowych  do egzaminu na psa terapeutycznego/asystującego, jeśli wykazują cechy do pracy terapeutycznej/asystującej, co stwierdza się po przeprowadzeniu testów psychicznych. 

2. Do  pracy kynoterapeutycznej/dogoterapeutycznej nie wolno wykorzystywać psów, zaliczanych do ras agresywnych. 

3. Preferowane  rasy psów do tego rodzaju pracy ze względu na swoją spolegliwość i łatwość szkolenia to : Golden Retriever, Labrador Retriever, Cavalier King Charles Spaniel.

4. Rasy typu : Owczarek Niemiecki, Siberian Husky/Alaskan Malamut, Berneński Pies Pasterski, buldog czy inne wymagają od przewodnika dużego doświadczenia i konsekwencji w prowadzeniu. Stąd też poleca się je  do zajęć kynologicznych, mieszczących się w kynoterapii/dogoterapii jako Spotkania z Psem (pogadanki kynologiczne, pokaz elementów szkolenia i wychowania psa)- mogą więc pracować jako tzw. Pies Terapeutyczny/Asystujący -Wizytujący Klasy „A”

5. Przeprowadza się 3 stopnie egzaminów na Psa Terapeutycznego/Asystującego przez kolejne trzy lata (co rok pies może zdawać 1 stopień egzaminu, w wyjątkowych sytuacjach pies może zdać dwa stopnie jednocześnie, czyli 2 i 3 stopień, o tym decyduje komisja egzaminacyjna). 

6. W pierwszym roku, gdy Pies zda pozytywnie egzamin- otrzymuje uprawnienia na rok kalendarzowy, uprawniające go do pracy jako PIES TERAPEUTYCZNY/ASYSTUJĄCY–WIZYTUJĄCY KLASY „A”.  Bierze on udział w zajęciach typu Spotkanie z psem (SP), Edukacja z Psem (EP), a wykwalifikowany  przewodnik psa (kynoterapeuta/dogoterapeuta) może go dopuścić do uczestniczenia w nieskomplikowanych zajęciach terapeutycznych (TP). Wymiana legitymacji w kolejnym roku jest na koszt przewodnika psa. 

7. Co rok pies musi stawiać się ze swoim przewodnikiem na egzamin potwierdzający jego dotychczasowe, zdobyte umiejętności lub na egzamin, dzięki któremu zdobędzie kolejny stopień uprawnień (w ciągu pierwszych 3 lat od pierwszego pozytywnie zdanego egzaminu). 

8. W pierwszym roku, gdy Pies zda pozytywnie egzamin- otrzymuje dokumenty ważne na rok kalendarzowy, uprawniające go do pracy jako PIES TERAPEUTYCZNY/ASYSTUJĄCY- WIZYTUJĄCY KLASY „A”. Bierze on udział w zajęciach typu Spotkanie z psem (SP), Edukacja z Psem (EP), czyli w pogadankach kynologicznych, pokazach szkolenia, pokazach pracy terapeutycznej, pokazach dotyczących konkretnej rasy, a wykwalifikowany  przewodnik psa ( kynoterapeuta/dogoterapeuta) może go dopuścić do uczestniczenia w nieskomplikowanych zajęciach terapeutycznych (TP). Wymiana legitymacji psa i przewodnika w kolejnym roku jest na koszt przewodnika psa, po pozytywnie zdanym egzaminie na kolejny stopień lub po egzaminie potwierdzającym jego dotychczasowe umiejętności. 

9. W drugim roku, gdy Pies zda pozytywnie egzamin- otrzymuje ważną na rok legitymację, uprawniającą go do pracy jako PIES TERAPEUTYCZNY/ASYSTUJĄCY KLASY „AA”- od tej pory pies może pracować w regularnej pracy terapeutycznej, ale z lżejszymi przypadkami pacjentów/podopiecznych. Pies może w tym roku zdać dwa egzaminy jednocześnie w klasach B i C, wówczas także otrzymuje legitymację ważną na rok. Przewodnik psa wymienia mu legitymację co rok na własny koszt. Dopuszcza się zdanie dwóch egzaminów jednocześnie (AA i AAA)- jeżeli wyrazi zgodę komisja egzaminacyjna. Wtedy pies do końca swojej pracy zdaje egzaminy potwierdzające jego umiejętności co rok. Co rok też otrzymuje nową legitymację uprawniającą go do pracy ( wydawana na koszt przewodnika psa). 

10. W trzecim roku otrzymuje ważne na rok dokumenty, uprawniające go do pracy jako PIES TERAPEUTYCZNY/ASYSTUJĄCY KLASY „AAA”- nadające uprawnienia do pracy terapeutycznej (rehabilitacyjnej)/asystujące w pełnym zakresie (łącznie z ciężkimi, leżącymi pacjentami/podopiecznymi, z głębokimi niepełnosprawnościami intelektualnymi czy wzroku). Po tym egzaminie pies musi zdawać co rok egzaminy sprawdzające zdobyte przez niego umiejętności  ( do końca swojej pracy w kynoterapii/dogoterapii/asystowania). Każdy dokument jest wydawany na rok czasu,a  po utracie terminu ważności, nie uprawnia psa do pracy dogoterapeutycznej/kynoterapeutycznej/asystującej. 

11. Pies przystępujący do I stopnia egzaminu  musi mieć ukończone przynajmniej 8 miesięcy życia, do II stopnia egzaminu- ukończone min.9  miesięcy, do III stopnia egzaminu- ukończone minimum 12 miesięcy życia. 

12. Centrum wydaje także dokumenty dla Psów w trakcie szkolenia do pracy terapeutycznej/asystującej w celach realizacji w pełni szkolenia takiego psa- przewodnik takiego psa jest zobowiązany nosić ze sobą legitymację i dokumenty psa. Szkolenie przeprowadza się w różnych miejscach, także publicznych, jak sklepy, kawiarnie, punkty usługowe, urzędy, w centrum miasta itd. Pies jest przygotowywany do egzaminu w zakresie pracy kynoterapeutycznej/dogoterapeutycznej/asystującej. Pies w trakcie szkolenia musi mieć ukończone przynajmniej 6 miesięcy.

KLASY PSÓW TERAPEUTYCZNYCH : 

a) PIES TERAPEUTYCZNY/ASYSTUJĄCY - WIZYTUJĄCY KLASY „A”- od tego egzaminu zaczynają wszystkie psy przeznaczone do pracy terapeutyczne/asystującej. Regulamin egzaminu na psa  klasy A - niżej,

b) PIES TERAPEUTYCZNY/ASYSTUJĄCY KLASY AA - to pies który pozytywnie zaliczył egzamin na psa  klasy A oraz egzamin na psa z klasy AA Regulamin egzaminu psa klasy AA - niżej, 

c) PIES TERAPEUTYCZNY/ASYSTUJĄCY KLASY AAA - to pies który pozytywnie zaliczył egzamin na psa klasy A oraz egzamin na psa z klasy AA i AAA. Regulamin egzaminu psa klasy AAA - niżej. 

13. Formy zajęć z zakresu kynoterapii/dogoterapii preferowane przez CSiT „SMILE”  i honorowego patrona SJS 3006 NOWA SÓL : 

- Spotkanie z Psem (SP) - zajęcia z psem, które mają na celu stworzenie pozytywnego kontaktu pomiędzy uczestnikami a psem. Mają charakter zabawy ukierunkowanej przez prowadzącego, podczas której  uczestnicy przyzwyczajają się do kontaktu z psem, głaszczą go, wydają mu polecenia werbalne i niewerbalne. Zajęcia SP przełamują lęki, stymulują rozwój zmysłów, pobudzają aktywność. Mają formę indywidualną lub grupową. Mogą odbywać się w formie spotkań jednorazowych lub zajęć cyklicznych w postaci pogadanek, warsztatów, wykładów i pokazów. Czas trwania określa przewodnik psa. Dokumentacja z zajęć prowadzona przez przewodnika psa to Karta Obserwacji Zajęć- czyli spostrzeżenia z zajęć / zamiennie z dziennikami zajęć specjalistycznych, obowiązujących w placówkach oświatowych. Zanim rozpocznie zajęcia SP zawsze musi on zdiagnozować potrzeby psychofizyczne pojedynczego dziecka/dorosłego lub grupy, w której będzie prowadził zajęcia. Do tego typu zajęć wykorzystuje się Psa Terapeutę – Wizytującego Klasy A. 

- Edukacja z Psem (EP) – zajęcia mają  usprawniają sferę intelektualną i poznawczą, wykraczają więc poza ramy SP. Pies motywuje uczestników zajęć do nauki i poprzez stworzenie przyjaznych warunków emocjonalnych zwiększa możliwości przyswojenia wiedzy. Dziecko/ dzieci/ dorośli chętniej zapamiętują treści, których bohaterem jest ich nowy przyjaciel – pies. EP pomaga również osobom o obniżonej percepcji lub niechęci (z różnych powodów) do przyswajania wiedzy i przebywania w szkole. Zajęcia prowadzone są w grupach (klasach) lub indywidualnie w oparciu o wywiady i rozmowy ze specjalistami pracującymi z podopiecznym ( pedagogów, psychologów, rehabilitantów, lekarzy). Realizuje się je w oparciu o  program nauczania lub edukacyjno-terapeutyczny. Wskazana jest ewaluacja i dokumentacja zajęć (dzienniki zajęć specjalistycznych obowiązujących w placówkach oświatowych, edukacyjno-terapeutyczne programy zajęć). Zanim rozpoczną się  zajęcia EP prowadzący zawsze musi zdiagnozować potrzeby grupy lub indywidualnego dziecka, dla których będzie prowadził zajęcia. Do tego typu zajęć wykorzystuje się Psa Terapeutę Klasy AA, w wyjątkowych przypadkach, jeżeli pies nadaje się i przewodnik podejmie taką decyzję, można wykorzystać Psa Terapeutę- Wizytującego Klasy A. 

- Terapia z Psem (TP) - jest to zestaw ćwiczeń ukierunkowanych na konkretny cel, to kompleksowa rehabilitacja, która jest prowadzona w oparciu o konsultację z lekarzem prowadzącym, rehabilitantem, psychologiem czy pedagogiem. TP powinna być w pełni dokumentowana. Każdy uczestnik ma założoną kartę informacyjną i kartę przebiegu zajęć, w której wpisujemy rodzaj prowadzonych ćwiczeń oraz ich efekty. Karty stosujemy zamiennie z dziennikami zajęć specjalistycznych, obowiązującymi w placówkach oświatowych. Pozwala to na okresowe sprawdzenie skuteczności i doboru metod. Najkorzystniejszą formą TP są zajęcia indywidualne lub w bardzo małych grupach (zwykle nie więcej niż 3 osoby). Kynoterapeuta/dogoterapeuta musi zdiagnozować potrzeby i możliwości dziecka/dzieci/dorosłych przed pierwszymi zajęciami TP. Do tego typu zajęć wykorzystuje się Psa Terapeutę Klasy AAA. 

15. Wskazania do zajęć kynoterapeutycznych/dogoterapeutycznych : 

- zaburzenia sfery psychicznej

- zaburzenia sfery fizycznej

- zaburzenia sfery intelektualnej

- zaburzenia sfery społecznej

16. Przeciwwskazania do zajęć kynoterapeutycznych/dogoterapeutycznych : 

- alergia na psa

- otwarte rany

- choroby skóry

- choroby infekcyjne

- pasożyty

- podwyższona temperatura

- agresja wobec psa czy autoagresja

- brak akceptacji pacjenta ze strony psa.

17. Obowiązkowo kynoterapeuta/dogoterapeuta ( przewodnik psa) musi otrzymać na piśmie zgody rodziców dzieci i młodzieży niepełnoletniej do udziału w tego typu zajęciach. 

18. Warunki pracy przewodnika i Psa Terapeuty (wszystkich klas) : 

- optymalny czas pracy - pozwalający na efektywną pracę - wynosi nie więcej niż 3 godziny dydaktyczne w ciągu doby , w tym trzy przerwy  co najmniej 10 minutowe.  Zajęcia prowadzone są w postaci ćwiczeń z psem i przy psie. Pojedyncze zajęcia bezpośrednio z psem powinny trwać nie dłużej nić 15-20 minut, pozostałą część czasu należy wypełnić podopiecznym innymi formami pracy terapeutycznej w obecności psa, jak : muzykoterapia, arteterapia, pedagogika zabawy, socjoterapia itd. Najlepiej jak bezpośrednie zajęcia z psem (np. trwające 10 minut) będą przeplatane  zajęciami w obecności psa. Przerwa między zajęciami, dostosowana do potrzeb zespołu, nie powinna być krótsza niż 10 minut;

- czas pracy psa w ciągu tygodnia powinien być dostosowany do wieku i indywidualnych możliwości pracy psa i nie powinien przekroczyć 12 godzin. Pies powinien mieć zapewniony w tygodniu roboczym minimum 1 dzień wolny od pracy;

- należy pamiętać o indywidualnych predyspozycjach psa i w przypadku sygnalizowania przez niego zmęczenia lub stresu przerwać zajęcia;

- przekraczanie maksymalnego czasu pracy  jest łamaniem zasad bezpieczeństwa zajęć i może skutkować anulowaniem ważności egzaminu psa terapeutycznego. W przypadku rażącego naruszenia standardów pracy ze strony przewodnika psa może on zostać pozbawiony również możliwości udziału pracujących z nim psów w egzaminach na psa terapeutycznego;

- przewodnik psa powinien mieć zapewnione zaplecze socjalne na miarę możliwości placówki, w której odbywają się zajęcia;

- przewodnik psa ma obowiązek odmowy prowadzenia zajęć w przypadku stwierdzenia któregokolwiek z przeciwwskazań do zajęć, niedyspozycji swojej lub psa;

- przewodnik psa może odmówić prowadzenia zajęć w przypadku stwierdzenia wątpliwości co do wskazań zawartych w skierowaniu podopiecznych / podopiecznego przez specjalistów na kynoterapię/dogoterapię, do czasu ich wyjaśnienia, braków w dokumentacji podopiecznego;

- pies musi mieć zapewniony teren do wybiegania się i załatwienia potrzeb fizjologicznych. 

- Przewodnik Psa lub wolontariusz opiekujący się psem na spacerze ma obowiązek posprzątać po psie;

- podczas zajęć przewodnikowi psa  mogą towarzyszyć pomocnicy w postaci przeszkolonych wolontariuszy, przewodnika psa, rodziców dzieci czy innych specjalistów pracujących z podopiecznymi;

- pies powinien pracować w wygodnej obroży lub uprzęży. Zakazana jest kolczatka lub obroża zaciskowa. Pies powinien mieć kamizelkę z oznaczeniami  (naszywka z logo SJS 3006 lub SEKCJI PSÓW PRACUJĄCYCH I OCHRONY ZWIERZĄT, ale i naszywka: PIES TERAPEUTA/ASYSTUJĄCY LUB NIE PRZESZKADZAJ UCZĘ SIĘ – ta ostatnia dotyczy psów w trakcie szkoleni ), a przewodnik psa powinien zawsze na żądanie okazywać dokumenty psa uprawniające go do pracy kynoterapeutycznej/dogoterapeutycznej /asystującej oraz dbać o jego dobry stan zdrowia. Jeżeli pies się szkoli, powinien mieć na kamizelce naszywkę : UCZĘ SIĘ oraz Zaświadczenie  potwierdzające, że pies jest w trakcie szkolenia na Psa Terapeutycznego/Asystującego. Dopuszcza się noszenie przez psy na kamizelkach oznaczeń reklamujących firmę prowadzoną przez Przewodnika Psa, jeśli jej działalność ma w usługach dogoterapię/kynoterapię. 

19. Zalecane dokumenty podopiecznego z zajęć: 

- informacja o braku przeciwwskazań do zajęć kynoterapii/dogoterapii ( może być umieszczona w zgodzie, którą podpisują rodzice),

- pełna diagnoza schorzenia/ zaburzeń rozwojowych (do wglądu),

- diagnoza funkcjonalna z opisem stadium rozwojowego i funkcjonowania w poszczególnych sferach – do wglądu,   

- zalecenia rehabilitacyjne/rewalidacyjne od specjalistów, 

- zgoda rodziców \ opiekunów prawnych w przypadku małoletnich

- karta informacyjna uczestnika zajęć TP 

- karta przebiegu zajęć TP, którą prowadzi lub dzienniki zajęć specjalistycznych w placówkach oświatowych,

- karta obserwacji zajęć SP. 

20. Zalecane dokumenty kynoterapeuty/dogoterapeuty – przewodnika psa : 

- dokumenty  potwierdzające wszystkie kwalifikacje zawodowe, łącznie z uprawnieniami do prowadzenia zajęć kynoterapeutycznych/dogoterapeutycznych,

- obowiązkowe ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej (OC),

- zalecane ubezpieczenie na wypadek (NW).

21.Zalecane  dokumenty psa terapeutycznego/asystującego, które musi posiadać, aby pracować to : 

- aktualne zaświadczenie o szczepieniach - może być ksero książeczki zdrowia psa

- aktualne zaświadczenie o odrobaczeniu psa (wskazane jest odrobaczanie psa co miesiąc)

- ważne zaświadczenie o zdaniu egzaminu psa terapeutycznego/asystującego, rekomendacja do pracy, certyfikat, oraz legitymacja psa terapeutycznego/asystującego. 

- zbiorcza informacja o psie – tzw. Karta Psa, którą prowadzi Przewodnik Psa od momentu zdania pierwszego stopnia egzaminu na Psa Terapeutycznego/Asystującego, poprzez stopień drugi i trzeci, aż do zakończenia pracy psa w terapii/asystowaniu.

22. ĆWICZENIA

Powinny być dobierane do potrzeb terapeutycznych i wydolności rehabilitowanego z uwzględnieniem specyfiki jego niesprawności oraz możliwości i umiejętności Psa. Ćwiczenia powinny być prowadzone w postaci ćwiczeń z psem oraz ćwiczeń przy psie (w obecności psa). 

 

EGZAMIN KLASA  "A"

PRZEBIEG EGZAMINU:

CZĘŚĆ OGÓLNA:

1. AKCEPTACJA PRZYJAZNEGO NIEZNAJOMEGO

2. AKCEPTACJA DOBREGO DOTYKU

3. AKCEPTACJA WIZYTY U LEKARZA WETERYNARII

4. SPACER NA SMYCZY

5. REAKCJA NA NIEOCZEKIWANE WYDARZENIA

6. TEST DODATKOWY

7. SPACER W TŁUMIE LUDZI NA SMYCZY

8. ZOSTAWANIE I PRZYCHODZENIE NA KOMENDĘ

9. AKCEPTACJA INNEGO PSA

10. AKCEPTACJA NIEOBECNOŚCI PRZEWODNIKA

CZĘŚĆ SPECJALISTYCZNA:

11. AKCEPTOWANIE CZYNNOŚCI PIELĘGNACYJNYCH NA PSIE

12. AKCEPTOWANIE ZAPACHU I SPRZĘTU MEDYCZNEGO

13. AKCEPTOWANIE NIEOCZEKIWANYCH ODRUCHÓW CHORYCH

14. AKCEPTOWANIE  KONTAKTU Z OSOBĄ SIEDZĄCĄ

15. PODEJMOWANIE POKARMU W RÓŻNYCH SYTUACJACH

16. AKCEPTOWANIE  KONTAKTU Z OSOBĄ LEŻĄCĄ

 

WARUNKI PRZYSTĄPIENIA DO EGZAMINU:

1. Pies nie może być młodszy niż 6 miesięcy.

2. Dobry stan fizyczny i psychiczny psa.

3. Okazanie aktualnego zaświadczenia o szczepieniach psa.

4. Nie więcej niż dwa z rzędu niezaliczone egzaminy.

 

ZASADY OGÓLNE:

1. Przed przystąpieniem do egzaminu pies powinien być wyprowadzony na spacer w celu zrelaksowania i wypróżnienia się.  

2. Pies powinien mieć wygodną – parcianą lub skórzaną – obrożę lub szelki oraz smycz. Zakazane są obroże: zaciskowe, elektryczne, kolczatki i kantary oraz kagańce. Pies może przystąpić do egzaminu w kamizelce psa odwiedzającego\terapeutycznego.

3. Suki w cieczce mogą przystąpić do egzaminu po zakończeniu cieczki.

4. Pies może zdać nie więcej niż dwa egzaminy (dwie klasy) jednego dnia.

5. Przewodnik odpowiada za zachowanie psa i ponosi odpowiedzialność cywilną za wszelkie szkody wyrządzone przez psa.

 

KOMISJA EGZAMINACYJNA : 

1. Komisja egzaminacyjna powinna składać się z 2 osób : 

•Przewodniczącego, który powinien mieć kwalifikacje tresera psów lub zoopsychologa (behawiorysty psów) lub sędziego kynologicznego lub asystenta kynologicznego wraz z uprawnieniami Specjalisty- Kynoterapeuty/ Dogoterapeuty lub Kynoterapeuty/Dogoterapeuty w każdym przypadku.

•Członka i jednocześnie sekretarza ( wymóg : czytelne pismo) - który powinien być osobą pracującą na co dzień  w placówkach oświatowych lub służby zdrowia, posiadającego uprawnienia pedagogiczne ( jako pracownik, wolontariusz lub stażysta) lub wolontariuszem pracującym w tego typu placówkach.

2. Przewodniczący Komisji Egzaminacyjnej odpowiada za prawidłowość przeprowadzenia egzaminu oraz podpisuje protokół egzaminacyjny i wniosek o wydanie legitymacji dla Psa. 

3. Sekretarz (członek) odpowiada za sprawdzanie kompletności zgłoszeń oraz danych psów i przewodników. Wpisuje do arkusza egzaminacyjnego uzyskane oceny. Przygotowuje i wraz z pozostałymi członkami Komisji Egzaminacyjnej podpisuje protokół egzaminacyjny.

4. Komisja decyduje o przebiegu, kontynuacji bądź przerwaniu egzaminu psa oraz o ocenie wykonania każdego testu. Decyzje Komisji ogłasza Przewodniczący. Są one wiążące i nieodwołalne.

5. CSiT „SMILE”  ma prawo zawiesić ważność egzaminu na psa terapeutycznego/asystującego w przypadku sytuacji wskazujących na czasowe lub trwałe utracenie przez psa predyspozycji do pracy. Informacja o zawieszeniu psa w pracy, bądź wykreśleniu go z listy psów terapeutycznych zostanie umieszczona na  stronie CSiT „SMILE”  i SJS 3006 NOWA SÓL. 

 

PRZEBIEG EGZAMINU: 

1.Egzamin składa się z dwóch części: 

  • ogólnej – sprawdzającej stabilność i ogólne wyszkolenie psa oraz
  • specjalistycznej - w której testy sprawdzają ćwiczenia wykorzystywane w pracy psa odwiedzającego.

2. Komisja egzaminacyjna ocenia każdy test, za wyjątkiem testu alternatywnego, w skali od 0 do 3 punktów. 

Ocena:

0 pkt. = test niezaliczony – ćwiczenie nie zostało wykonane lub w trakcie wykonywania wystąpiła reakcja dyskwalifikująca 

1 pkt. = wystąpiły niedyskwalifikujące reakcje niepożądane, które zostały skorygowane przez Przewodnika - test został wykonany

2 pkt. = test został wykonany, jednak bez odpowiedniej dynamiki lub wymagana była interwencja Przewodnika w ramach dopuszczalnego sposobu i limitu korekt

3 pkt. = test wykonany został bezbłędnie z odpowiednią dynamiką, bez nadmiernej interwencji Przewodnika

3. Aby pies został dopuszczony do testów części specjalistycznej musi zaliczyć test alternatywny jeśli będzie wykonywany oraz nie mniej niż 7 testów części ogólnej i otrzymać nie mniej niż 13 punktów na 27 możliwych do zdobycia.

4. Aby pies zaliczył egzamin musi zaliczyć co najmniej 14 testów i otrzymać łącznie nie mniej niż 28 punktów na 45 możliwych do zdobycia.

5. Przewodnik, którego pies zaliczył egzamin otrzymuje od Komisji Egzaminacyjnej wniosek o wydanie legitymacji psa Klasy  A lub klas następnych. Właściciel psa przesyła do CSiT „SMILE” wniosek o wystawienie legitymacji, która ważna jest 1 rok od daty egzaminu. Formularz wniosku jest dostępny na stronie internetowej CSiT „SMILE” oraz SJS 3006 NOWA SÓL. 

6. Dokumentem potwierdzającym certyfikację psa jest : zaświadczenie z egzaminu, rekomendacja do pracy, certyfikat oraz  legitymacja. Lista certyfikowanych psów publikowana jest na głównej stronie internetowej CSiT „SMILE”  i SJS 3006 Nowa Sól. 

 

WYTYCZNE DO OCENY: 

1. Zakazana jest jakakolwiek agresja Przewodnika wobec psa, bądź siłowe wymuszanie wykonania polecenia tak w trakcie egzaminu jak i przed. W przypadku zaobserwowania takich zachowań przed egzaminem, pies z takim Przewodnikiem nie zostaną dopuszczeni do zdawania egzaminu. W przypadku takich zachowań w trakcie egzaminu zostanie on natychmiast przerwany, a Przewodnik i pies zostaną zdyskwalifikowani.

2. Pies zostanie zdyskwalifikowany, a egzamin przerwany przez Komisję w przypadku wystąpienia którejkolwiek z poniższych reakcji psa: 

- objawy agresji (m.in. warczenie, pokazanie zębów, szczypanie, gryzienie)

- objawy dominacji (m.in. „wspinanie się” na Pozoranta; ruchy kopulacyjne)

- ucieczka psa poza plac egzaminacyjny

- brak kontroli nad psem. 

3. Przewodnik może w trakcie testu powtórzyć wydane polecenie. Polecenie nie powinno być powtórzone więcej niż 3 razy. Zakazane jest wydawanie w trakcie egzaminu komend podniesionym głosem bądź ich wykrzykiwanie. W przypadku wystąpienia takich zachowań ocena danego testu zostanie obniżona o 1 punkt.

4. Pies w trakcie wykonywania ćwiczeń testowych powinien być prowadzony na luźnej smyczy lub bez smyczy (opcjonalnie- wybiera Przewodnik Psa). 

5. Po zakończeniu każdego testu Przewodnik może nagrodzić psa za wykonane ćwiczenie. Każde podanie nagrody przed zakończeniem ćwiczenia obniża ocenę o 1 punkt. Nie wolno prowadzić psa na „smakołyk” lub inny „motywator”, ponieważ to powoduje niezaliczenie testu. Komisja ma prawo zalecić Przewodnikowi pozostawienie smakołyków lub innego motywatora w punkcie końcowym testu.

6. Szczekanie i/lub obskakiwanie w trakcie testu – jako zachowanie rozpraszające u psa  - obniża ocenę o 1 punkt.

7. W przypadku konieczności załatwienia przez psa potrzeby fizjologicznej dopuszczalna jest jedna przerwa. Przerwane ćwiczenie musi zostać powtórzone. Wypróżnienie się psa na placu egzaminacyjnym obniża łączną ocenę części ogólnej o 2 punkty. Właściciel ma obowiązek posprzątania po psie.

8. W trakcie całego egzaminu Przewodnik może wykorzystać jedną przerwę na życzenie. Prośba o przerwę może być zgłoszona Komisji dopiero po zakończeniu wykonywanego testu. Przerwa nie może trwać dłużej niż 10 minut.

 

TESTY : 

CZĘŚĆ OGÓLNA:

1. AKCEPTACJA PRZYJAZNEGO NIEZNAJOMEGO

Sposób testowania:

Pozycja wyjściowa: pies siedzi lub stoi przy Przewodniku. Podchodzi pozorant, wita się z Przewodnikiem, podaje mu rękę i poklepuje po ramieniu. Rozmawiają przez chwilę (min. 20 sekund). Pozorant nie zwraca uwagi na psa. Dopuszczalne jest tu podanie psu przez Przewodnika „smakołyka”, pogłaskanie psa, poklepanie, mówienie do psa w celu jego uspokojenia i jako nagrody za prawidłowe zachowanie się podczas tej części testu, ale po zakończonym zadaniu testowym.

2. AKCEPTACJA DOBREGO DOTYKU

Sposób testowania:

Pies siedzi lub stoi przy Przewodniku. Pozorant pochyla się nad psem. Daje mu do powąchania rękę. Następnie głaszcze go po klatce piersiowej i grzbiecie. Drapie za uchem. Test powinien trwać tyle,  aby można było jednoznacznie ocenić stopień akceptacji dotyku przez psa. Dopuszczalne jest tu podanie psu przez Przewodnika „smakołyka”, pogłaskanie psa, poklepanie, mówienie do psa w celu jego uspokojenia i jako nagrody za prawidłowe zachowanie się podczas tej części testu, ale po zakończonym zadaniu testowym.

3. AKCEPTACJA WIZYTY U LEKARZA WETERYNARII

Sposób testowania:

Pozycja wyjściowa: pies siedzi lub stoi przy Przewodniku. Pozorant:

- ogląda psu zęby

- ogląda uszy psa

- ogląda łapy psa i dotyka pazurów

- dotyka grzbiet i boki

- dotyka okolice słabizny i ogon.

Dopuszczalne jest tu podanie psu przez Przewodnika „smakołyku”, pogłaskanie psa, poklepanie, mówienie do psa w celu jego uspokojenia i jako nagrody za prawidłowe zachowanie się podczas tej części testu, ale po zakończonym zadaniu testowym.

4. SPACER NA SMYCZY

Sposób testowania:

Pozycja wyjściowa: pies siedzi lub stoi przy Przewodniku. Na sygnał Komisji Egzaminacyjnej Przewodnik prowadzi psa po wyznaczonej słupkami trasie, zatrzymując się w wyznaczonym miejscu. W ten sam sposób wraca na pozycje wyjściową. Dopuszczalne jest tu podanie psu przez Przewodnika „smakołyku”, pogłaskanie psa, poklepanie, mówienie do psa w celu jego uspokojenia i jako nagrody za prawidłowe zachowanie się podczas tej części testu, ale po zakończonym zadaniu testowym.

5. REAKCJA NA NIEOCZEKIWANE ZDARZENIE

Sposób testowania:

Pozycja wyjściowa: pies stoi lub siedzi przy Przewodniku. Komisja może rozpraszać uwagę psa koncentrującego się na Pozorancie. Pozorant podchodzi, obchodzi psa i powoduje nieoczekiwany hałas. Następnie obchodząc raz jeszcze Przewodnika z psem ponownie powoduje hałas. Przewodnik może uspokoić psa dopiero po zaistnieniu nieoczekiwanego zdarzenia. Uspokajanie psa przed wywołaniem hałasu przez Pozoranta (słowem lub gestem) powoduje przerwanie testu. Dopuszczalne jest tu podanie psu przez Przewodnika „smakołyku”, pogłaskanie psa, poklepanie, mówienie do psa w celu jego uspokojenia i jako nagrody za prawidłowe zachowanie się podczas tej części testu, ale po zakończonym zadaniu testowym.

6. TEST DODATKOWY 

Umożliwia testowanie tych cech psa, które według Komisji Egzaminacyjnej wymagają dodatkowego sprawdzenia np. lękliwość, agresja zamaskowana wyszkoleniem itd. Rodzaj testu i sposób testowania określa Przewodniczący Komisji Egzaminacyjnej. Negatywny wynik testu  kończy egzamin. Test wykonuje się w przypadku wątpliwości Komisji co do zachowania i umiejętności psa. Dopuszczalne jest tu podanie psu przez Przewodnika „smakołyka”, pogłaskanie psa, poklepanie, mówienie do psa w celu jego uspokojenia i jako nagrody za prawidłowe zachowanie się podczas tej części testu, ale po zakończonym zadaniu testowym.

7. SPACER W TŁUMIE LUDZI  NA SMYCZY

Sposób testowania:

Pozycja wyjściowa: pies stoi lub siedzi przy Przewodniku. Na sygnał Przewodnik prowadzi psa po linii prostej w tę i z powrotem przechodząc pomiędzy przechadzającymi się ludźmi (min. 3- 4 osoby) i wraca do pozycji wyjściowej. Dopuszczalne jest tu podanie psu przez Przewodnika „smakołyku”, pogłaskanie psa, poklepanie, mówienie do psa w celu jego uspokojenia i jako nagrody za prawidłowe zachowanie się podczas tej części testu, ale po zakończonym zadaniu testowym.

8. ZOSTAWANIE I PRZYCHODZENIE NA KOMENDĘ

Sposób testowania:

Pozycja wyjściowa: pies stoi lub siedzi przy Przewodniku. Przewodnik odpina smycz i wydaje psu polecenie pozostania na miejscu. Sam odchodzi na 4 – 5 m. Odwraca się do psa i na sygnał Komisji Egzaminacyjnej przywołuje go. Pies przychodzi bądź podbiega. Przewodnik ponownie pozostawia psa. Sam wraca na pozycję wyjściową i znów przywołuje psa.Dopuszczalne jest tu podanie psu przez Przewodnika „smakołyku”, pogłaskanie psa, poklepanie, mówienie do psa w celu jego uspokojenia i jako nagrody za prawidłowe zachowanie się podczas tej części testu, ale po zakończonym zadaniu testowym.

9. AKCEPTACJA INNEGO PSA

Sposób testowania:

Pozycja wyjściowa: pies stoi lub siedzi przy Przewodniku. Z przodu zbliża się Pozorant (może to być uczestnik egzaminu) z innym psem. Następuje przywitanie, po którym Przewodnik z Pozorantem idą na spacer z psami prowadząc je obok siebie po linii prostej na odcinku 4-5 metrów. Następnie zawracają - psy nadal powinny iść obok siebie - i wracają na pozycję wyjściową. Pozorant żegna się i odchodzi ze swoim psem. Dopuszczalne jest tu podanie psu przez Przewodnika „smakołyku”, pogłaskanie psa, poklepanie, mówienie do psa w celu jego uspokojenia i jako nagrody za prawidłowe zachowanie się podczas tej części testu, ale po zakończonym zadaniu testowym

10. AKCEPTACJA NIEOBECNOŚCI PRZEWODNIKA

Sposób testowania:

Pozycja wyjściowa: pies stoi lub siedzi przy Przewodniku. Podchodzi Pozorant, wita się z Przewodnikiem, który przekazuje mu smycz i wydaje psu polecenie pozostania na miejscu. Przewodnik odchodzi i znika za zasłoną. Po 1 minucie wychodzi z ukrycia, wraca i przejmuje psa od Pozoranta, co kończy test.Dopuszczalne jest tu podanie psu przez Przewodnika „smakołyku”, pogłaskanie psa, poklepanie, mówienie do psa w celu jego uspokojenia i jako nagrody za prawidłowe zachowanie się podczas tej części testu, ale po zakończonym zadaniu testowym.

CZĘŚĆ SPECJALISTYCZNA:

11. AKCEPTOWANIE CZYNNOŚCI PIELĘGNACYJNYCH NA PSIE

Sposób testowania:

Pozycja wyjściowa: pies stoi lub siedzi przy Przewodniku. Przewodnik symuluje przygotowanie psa do zajęć w trakcie niepogody, wycierając starannie całe ciało psa posiadaną ścierką/ręcznikiem, a następnie czesząc sierść na całym ciele. Dopuszczalne jest tu podanie psu przez Przewodnika „smakołyku”, pogłaskanie psa, poklepanie, mówienie do psa w celu jego uspokojenia i jako nagrody za prawidłowe zachowanie się podczas tej części testu, ale po zakończonym zadaniu testowym.

12. AKCEPTOWANIE ZAPACHU I SPRZĘTU MEDYCZNEGO

Sposób testowania:

Pozycja wyjściowa: pies stoi lub siedzi przy Przewodniku. Podchodzi do nich idący o kuli Pozorant owinięty bandażem, nasączony środkami medycznymi, z jedną ręką na temblaku. Kulejąc okrąża psa 2 razy i odchodzi na 2-3 metry, zatrzymuje się.Dopuszczalne jest tu podanie psu przez Przewodnika „smakołyku”, pogłaskanie psa, poklepanie, mówienie do psa w celu jego uspokojenia i jako nagrody za prawidłowe zachowanie się podczas tej części testu, ale po zakończonym zadaniu testowym.

13. AKCEPTOWANIE NIEOCZEKIWANYCH ODRUCHÓW CHORYCH

Sposób testowania:

Pozycja wyjściowa: pies stoi lub siedzi przy Przewodniku. Na polecenie Egzaminatora Przewodnik z psem podchodzi do Pozoranta oddalonego o 2 metry i okrążają go 2 razy – pies musi być bliżej Pozoranta niż Przewodnik i mijać Pozoranta w odległości nie większej niż 50 cm. Następnie wracają na miejsce. Przy podchodzeniu psa Pozorant podnosi kulę, macha kulą na boki. Podczas okrążania przez psa przestępuje z nogi na nogę, kaszle, sapie, stęka itp. Czyli zwraca uwagę psa na siebie. Dopuszczalne jest tu podanie psu przez Przewodnika „smakołyku”, pogłaskanie psa, poklepanie, mówienie do psa w celu jego uspokojenia i jako nagrody za prawidłowe zachowanie się podczas tej części testu, ale po zakończonym zadaniu testowym. 

14. AKCEPTOWANIE  KONTAKTU Z OSOBĄ SIEDZĄCĄ

Sposób testowania:

Na krześle siada Pozorant. Przewodnik podchodzi z psem. Małe psy są sadzane na kolana Pozoranta. Przez 2 minuty Pozorant spokojnie przemawia do psa, głaszcze, obejmuje i przytula się do niego. Dopuszczalne jest tu podanie psu przez Przewodnika „smakołyku”, pogłaskanie psa, poklepanie, mówienie do psa w celu jego uspokojenia i jako nagrody za prawidłowe zachowanie się podczas tej części testu, ale po zakończonym zadaniu testowym. 

15. PODEJMOWANIE POKARMU

Sposób testowania:

Pozycja wyjściowa: pies stoi lub siedzi przy Przewodniku. Pozorant daje psu (w dowolnej kolejności) karmę otrzymaną od Przewodnika:

1. kładąc ją przed psem

2. na otwartej dłoni

3. trzymając dwoma palcami

4. w lekko zaciśniętej dłoni

Pies może podjąć karmę jedynie na komendę. Dopuszczalne jest tu podanie psu przez Przewodnika „smakołyku”, pogłaskanie psa, poklepanie, mówienie do psa w celu jego uspokojenia i jako nagrody za prawidłowe zachowanie się podczas tej części testu, ale po zakończonym zadaniu testowym.

16. AKCEPTOWANIE  KONTAKTU Z OSOBĄ LEŻĄCĄ

Sposób testowania:

Pozorant leży na kocu lub materacu. Przewodnik układa psa do leżenia przy boku Pozoranta. Pozorant spokojnie przemawia do psa, głaszcze i obejmuje go. Test trwa 2 minuty. Dopuszczalne jest tu podanie psu przez Przewodnika „smakołyku”, pogłaskanie psa, poklepanie, mówienie do psa w celu jego uspokojenia i jako nagrody za prawidłowe zachowanie się podczas tej części testu, ale po zakończonym zadaniu testowym. 

KONIEC EGZAMINU.

EGZAMIN KLASA "AA"

PRZEBIEG EGZAMINU:

CZĘŚĆ OGÓLNA:

1. AKCEPTACJA PRZYJAZNEGO NIEZNAJOMEGO.

2. AKCEPTACJA WIZYTY U LEKARZA WETERYNARII.

3. REAKCJA NA BODŹCE POZYTYWNE I NEGATYWNE.

4. SPACER NA SMYCZY.

5. REAKCJA NA NIEOCZEKIWANE ZDARZENIE.

6. TEST DODATKOWY.

7. SPACER NA SMYCZY W GŁOŚNYM TŁUMIE.

8. ZOSTAWANIE I PRZYCHODZENIE NA KOMENDĘ.

9. AKCEPTACJA INNEGO PSA.

10. AKCEPTACJA NIEOBECNOŚCI PRZEWODNIKA.

CZĘŚĆ SPECJALISTYCZNA:

11. AKCEPTOWANIE CZYNNOŚCI PIELĘGNACYJNYCH NA PSIE.

12. WYKONYWANIE KOMEND WERBALNYCH I/LUB NIEWERBALNYCH. 

13. AKCEPTOWANIE ZAPACHU I SPRZĘTU MEDYCZNEGO.

14. AKCEPTOWANIE NIEOCZEKIWANYCH ODRUCHÓW CHORYCH.

15. PODEJMOWANIE POKARMU.

16. PODSTAWOWA POZYCJA RELAKSACYJNA – dla psów dużych,

AKCEPTOWANIE OBEJMOWANIA - dla psów małych.

17. ĆWICZENIA DODATKOWE – 1-2 RÓŻNEGO RODZAJU.

 

WARUNKI PRZYSTĄPIENIA DO EGZAMINU:

1. Pies nie może być młodszy niż 9 miesięcy

2. Dobry stan fizyczny i psychiczny psa

3. Okazanie aktualnego zaświadczenia o szczepieniach psa

4. Zaliczony i aktualny egzamin psa KLASY A

5. Nie więcej niż dwa z rzędu niezaliczone egzaminy

 

ZASADY OGÓLNE:

1. Przed przystąpieniem do egzaminu pies powinien być wyprowadzony na spacer w celu zrelaksowania i wypróżnienia się.  

2. Pies powinien mieć wygodną – parcianą lub skórzaną – obrożę lub szelki oraz smycz. Zakazane są obroże: zaciskowe, elektryczne, kolczatki i kantary oraz kagańce. Pies może przystąpić do egzaminu w kamizelce psa odwiedzającego\terapeutycznego.

3. Suki w cieczce mogą przystąpić do egzaminu po zakończeniu cieczki.

4. Pies może zdać nie więcej niż dwa egzaminy (dwie klasy) jednego dnia.

5. Przewodnik odpowiada za zachowanie psa i ponosi odpowiedzialność cywilną za wszelkie szkody wyrządzone przez psa.

 

KOMISJA EGZAMINACYJNA : 

1. Komisja egzaminacyjna powinna składać się z 2 osób : 

a) Przewodniczącego, który powinien mieć kwalifikacje tresera psów lub zoopsychologa (behawiorysty psów) lub sędziego kynologicznego lub asystenta kynologicznego wraz  z uprawnieniami Specjalisty- Kynoterapeuty/ Dogoterapeuty lub Kynoterapeuty/Dogoterapeuty w każdym przypadku. 

b) Członka i jednocześnie sekretarza ( wymóg : czytelne pismo) - który powinien być osobą pracującą na co dzień  w placówkach oświatowych lub służby zdrowia, posiadającego uprawnienia pedagogiczne ( jako pracownik, wolontariusz lub stażysta) lub wolontariuszem pracującym w tego typu placówkach. 

2. Przewodniczący Komisji Egzaminacyjnej odpowiada za prawidłowość przeprowadzenia egzaminu oraz podpisuje protokół egzaminacyjny i wniosek o wydanie legitymacji dla Psa. 

3. Sekretarz (członek) odpowiada za sprawdzanie kompletności zgłoszeń oraz danych psów i przewodników. Wpisuje do arkusza egzaminacyjnego uzyskane oceny. Przygotowuje i wraz z pozostałymi członkami Komisji Egzaminacyjnej podpisuje protokół egzaminacyjny.

4. Komisja decyduje o przebiegu, kontynuacji bądź przerwaniu egzaminu psa oraz o ocenie wykonania każdego testu. Decyzje Komisji ogłasza Przewodniczący. Są one wiążące i nieodwołalne.

5. CSiT „SMILE”  ma prawo zawiesić ważność egzaminu na psa terapeutycznego/asystującego w przypadku sytuacji wskazujących na czasowe lub trwałe utracenie przez psa predyspozycji do pracy. Informacja o zawieszeniu psa w pracy, bądź wykreśleniu go z listy psów terapeutycznych zostanie umieszczona na  stronie CSiT „SMILE”  i SJS 3006 NOWA SÓL. 

 

PRZEBIEG EGZAMINU : 

1.Egzamin składa się z dwóch części: 

a) ogólnej – sprawdzającej stabilność i ogólne wyszkolenie psa,  

b) specjalistycznej, której testy sprawdzają ćwiczenia wykorzystywane w pracy psa odwiedzającego.

2. Komisja egzaminacyjna ocenia każdy test, za wyjątkiem testu alternatywnego, w skali od 0 do 3 punktów. 

Ocena:

0 pkt. = test niezaliczony – ćwiczenie nie zostało wykonane lub w trakcie wykonywania wystąpiła reakcja dyskwalifikująca 

1 pkt. = wystąpiły niedyskwalifikujące reakcje niepożądane, które zostały skorygowane przez Przewodnika - test został wykonany

2 pkt. = test został wykonany, jednak bez odpowiedniej dynamiki lub wymagana była interwencja Przewodnika w ramach dopuszczalnego sposobu i limitu korekt

3 pkt. = test wykonany został bezbłędnie z odpowiednią dynamiką, bez nadmiernej interwencji Przewodnika

3. Aby pies został dopuszczony do testów części specjalistycznej musi zaliczyć test alternatywny (jeśli będzie wykonywany) oraz wszystkie testy części ogólnej i otrzymać nie mniej niż 15 punktów na 27 możliwych do zdobycia.

4. Aby pies zaliczył egzamin musi zaliczyć wszystkie testy i otrzymać łącznie nie mniej niż 28 punktów na 51 możliwych do zdobycia.

5. Przewodnik, którego pies zaliczył egzamin otrzymuje od Komisji Egzaminacyjnej wniosek o wydanie legitymacji psa Klasy  A lub klas następnych. Właściciel psa przesyła do CSiT „SMILE” wniosek o wystawienie legitymacji, która ważna jest 1 rok od daty egzaminu. Formularz wniosku jest dostępny na stronie internetowej CSiT „SMILE” oraz SJS 3006 NOWA SÓL. 

6. Dokumentem potwierdzającym certyfikację psa jest: zaświadczenie z egzaminu, rekomendacja do pracy, certyfikat oraz  legitymacja. Lista certyfikowanych psów publikowana jest na stronie internetowej CSiT „SMILE” (powyżej)  i SJS 3006 Nowa Sól. 

 

WYTYCZNE DO OCENY: 

1. Zakazana jest jakakolwiek agresja Przewodnika wobec psa, bądź siłowe wymuszanie wykonania polecenia tak w trakcie egzaminu jak i przed. W przypadku zaobserwowania takich zachowań przed egzaminem, pies z takim Przewodnikiem nie zostaną dopuszczeni do zdawania egzaminu. W przypadku takich zachowań w trakcie egzaminu zostanie on natychmiast przerwany, a Przewodnik i pies zostanązdyskwalifikowani.

2. Pies zostanie zdyskwalifikowany, a egzamin przerwany przez Komisję w przypadku wystąpienia którejkolwiek z poniższych reakcji psa: 

- objawy agresji (m.in. warczenie, pokazanie zębów, szczypanie, gryzienie)

- objawy dominacji (m.in. „wspinanie się” na Pozoranta; ruchy kopulacyjne)

- ucieczka psa poza plac egzaminacyjny

- brak kontroli nad psem. 

3. Przewodnik może w trakcie testu powtórzyć wydane polecenie. Polecenie nie powinno być powtórzone więcej niż 3 razy. Zakazane jest wydawanie w trakcie egzaminu komend podniesionym głosem bądź ich wykrzykiwanie. W przypadku wystąpienia takich zachowań ocena danego testu zostanie obniżona o 1 punkt.

4. Pies w trakcie wykonywania ćwiczeń testowych powinien być prowadzony na luźnej smyczy lub bez smyczy (opcjonalnie- wybiera Przewodnik Psa). 

5. Po zakończeniu każdego testu Przewodnik może nagrodzić psa za wykonane ćwiczenie. Każde podanie nagrody przed zakończeniem ćwiczenia obniża ocenę o 1 punkt. Nie wolno prowadzić psa na „smakołyk” lub inny „motywator”, ponieważ to powoduje niezaliczenie testu. Komisja ma prawo zalecić Przewodnikowi pozostawienie smakołyków lub innego motywatora w punkcie końcowym testu.

6. Szczekanie i/lub obskakiwanie w trakcie testu – jako zachowanie rozpraszające u psa  - obniża ocenę o 1 punkt.

7. W przypadku konieczności załatwienia przez psa potrzeby fizjologicznej dopuszczalna jest jedna przerwa. Przerwane ćwiczenie musi zostać powtórzone. Wypróżnienie się psa na placu egzaminacyjnym obniża łączną ocenę części ogólnej o 2 punkty. Właściciel ma obowiązek posprzątania po psie.

8. W trakcie całego egzaminu Przewodnik może wykorzystać jedną przerwę na życzenie. Prośba o przerwę może być zgłoszona Komisji dopiero po zakończeniu wykonywanego testu. Przerwa nie może trwać dłużej niż 10 minut.

 

TESTY : 

CZĘŚĆ OGÓLNA:

1. AKCEPTACJA PRZYJAZNEGO NIEZNAJOMEGO

Sposób testowania:

Pozycja wyjściowa: pies stoi lub siedzi przy Przewodniku. Podchodzi pozorant, wita się z Przewodnikiem, podaje mu rękę, poklepuje po ramieniu. Rozmawiają przez chwilę (min. 30 sekund). Pozorant nie zwraca uwagi na psa. Dopuszczalne jest tu podanie psu przez Przewodnika „smakołyku”, pogłaskanie psa, poklepanie, mówienie do psa w celu jego uspokojenia i jako nagrody za prawidłowe zachowanie się podczas tej części testu, ale po zakończonym zadaniu testowym.

2. AKCEPTACJA WIZYTY U LEKARZA WETERYNARII

Sposób testowania:

Pozycja wyjściowa: pies stoi lub siedzi przy Przewodniku. Pozorant:

- ogląda łapy psa i dotyka pazurów

- ogląda uszy psa

- ogląda psu zęby

- dotyka grzbiet i boki

- dotyka okolice słabizny i ogon. 

Dopuszczalne jest tu podanie psu przez Przewodnika „smakołyku”, pogłaskanie psa, poklepanie, mówienie do psa w celu jego uspokojenia i jako nagrody za prawidłowe zachowanie się podczas tej części testu, ale po zakończonym zadaniu testowym.

3. REAKCJA NA BODŹCE POZYTYWNE I NEGATYWNE

Sposób testowania:

Pozycja wyjściowa: pies stoi lub siedzi przy Przewodniku. Egzaminator daje psu do powąchania rękę. Pochyla się nad psem. Następnie głaszcze go po klatce piersiowej. Stopniując bodziec ściska łapę psa. Drapie za uchem. Głaszcze go po grzbiecie. Naciska grzbiet. Lekko ciągnie za ogon. Małe psy unosi ok. 20 cm nad ziemię robiąc kołyskę z dłoni. Duże psy obejmuje od tyłu kładąc swoją klatkę piersiową na ich grzbiecie. Test powinien trwać tyle,  aby można było jednoznacznie ocenić stopień akceptacji przez psa bodźców pozytywnych oraz reakcję na bodźce negatywne. Dopuszczalne jest tu podanie psu przez Przewodnika „smakołyku”, pogłaskanie psa, poklepanie, mówienie do psa w celu jego uspokojenia i jako nagrody za prawidłowe zachowanie się podczas tej części testu, ale po zakończonym zadaniu testowym.

4. SPACER NA SMYCZY

Sposób testowania:

Pozycja wyjściowa: pies stoi lub siedzi przy Przewodniku. Na sygnał Komisji Egzaminacyjnej Przewodnik prowadzi psa po wyznaczonej słupkami trasie zatrzymując się w wyznaczonym miejscu. Po powrocie na pozycje wyjściową powtarza przejście trasy z psem przy drugiej nodze. Dopuszczalne jest tu podanie psu przez Przewodnika „smakołyku”, pogłaskanie psa, poklepanie, mówienie do psa w celu jego uspokojenia i jako nagrody za prawidłowe zachowanie się podczas tej części testu, ale po zakończonym zadaniu testowym.

5. REAKCJA NA NIEOCZEKIWANE ZDARZENIE

Sposób testowania:

Pozycja wyjściowa: pies stoi lub siedzi przy Przewodniku. Komisja może rozpraszać uwagę psa koncentrującego się na Pozorancie. Pozorant podchodzi, obchodzi psa i powoduje nieoczekiwany hałas. Następnie obchodząc raz jeszcze Przewodnika z psem ponownie powoduje hałas. Przewodnik może uspokoić psa dopiero po zaistnieniu nieoczekiwanego zdarzenia. Uspokajanie psa przed wywołaniem hałasu przez Pozoranta (słowem lub gestem) powoduje przerwanie testu. Dopuszczalne jest tu podanie psu przez Przewodnika „smakołyku”, pogłaskanie psa, poklepanie, mówienie do psa w celu jego uspokojenia i jako nagrody za prawidłowe zachowanie się podczas tej części testu, ale po zakończonym zadaniu testowym.

6. TEST DODATKOWY

Umożliwia testowanie tych cech psa, które według Komisji Egzaminacyjnej wymagają dodatkowego sprawdzenia np. lękliwość, agresja zamaskowana wyszkoleniem itd. Rodzaj testu i sposób testowania określa Przewodniczący Komisji Egzaminacyjnej. Negatywny wynik testu kończy egzamin. Test wykonuje się w przypadku wątpliwości Komisji co do zachowania i umiejętności psa. Dopuszczalne jest tu podanie psu przez Przewodnika „smakołyku”, pogłaskanie psa, poklepanie, mówienie do psa w celu jego uspokojenia i jako nagrody za prawidłowe zachowanie się podczas tej części testu, ale po zakończonym zadaniu testowym.

7. SPACER NA SMYCZY W GŁOŚNYM TŁUMIE

Sposób testowania:

Pozycja wyjściowa: pies stoi lub siedzi przy Przewodniku. Na sygnał Przewodnik prowadzi psa po linii prostej w tą i z powrotem przechodząc pomiędzy przechadzającymi się i wydającymi stonowane dźwięki ludźmi (min. 3 osoby) i wraca na pozycję wyjściową. Dopuszczalne jest tu podanie psu przez Przewodnika „smakołyku”, pogłaskanie psa, poklepanie, mówienie do psa w celu jego uspokojenia i jako nagrody za prawidłowe zachowanie się podczas tej części testu, ale po zakończonym zadaniu testowym.

8. ZOSTAWANIE I PRZYCHODZENIE NA KOMENDĘ

Sposób testowania:

W trakcie testu powinien wystąpić jeden czynnik rozpraszający psa – rodzaj wybiera Komisja. Pozycja wyjściowa: pies stoi lub siedzi przy Przewodniku. Przewodnik odpina smycz i wydaje psu polecenie pozostania na miejscu. Sam odchodzi na 4 – 5 m. Odwraca się do psa i na sygnał Komisji Egzaminacyjnej przywołuje go. Pies przychodzi bądź podbiega. Przewodnik ponownie pozostawia psa. Sam wraca na pozycję wyjściową i znów przywołuje psa. Dopuszczalne jest tu podanie psu przez Przewodnika „smakołyku”, pogłaskanie psa, poklepanie, mówienie do psa w celu jego uspokojenia i jako nagrody za prawidłowe zachowanie się podczas tej części testu, ale po zakończonym zadaniu testowym.

9. AKCEPTACJA INNEGO PSA

Sposób testowania:

Pozycja wyjściowa: pies siedzi przy Przewodniku. Z przodu zbliża się Pozorant (może to być uczestnik egzaminu) z innym psem. Następuje przywitanie, po którym Przewodnik z Pozorantem idą na spacer z psami prowadząc je obok siebie po linii prostej na odcinku 4-5 metrów. Następnie zawracają ze zmianą strony prowadzenia psa (np. z lewej na prawą) i wracają na pozycję wyjściową. Pozorant żegna się i odchodzi ze swoim psem. Dopuszczalne jest tu podanie psu przez Przewodnika „smakołyku”, pogłaskanie psa, poklepanie, mówienie do psa w celu jego uspokojenia i jako nagrody za prawidłowe zachowanie się podczas tej części testu, ale po zakończonym zadaniu testowym.

10. AKCEPTACJA NIEOBECNOŚCI PRZEWODNIKA

Sposób testowania:

Pozycja wyjściowa: pies stoi lub siedzi przy Przewodniku. Podchodzi Pozorant, wita się z Przewodnikiem, który przekazuje mu smycz i wydaje psu polecenie pozostania na miejscu. Przewodnik odchodzi i znika za zasłoną. Po 2 minutach wychodzi z ukrycia, wraca i przejmuje psa od Pozoranta, co kończy test. Dopuszczalne jest tu podanie psu przez Przewodnika „smakołyku”, pogłaskanie psa, poklepanie, mówienie do psa w celu jego uspokojenia i jako nagrody za prawidłowe zachowanie się podczas tej części testu, ale po zakończonym zadaniu testowym.

 

CZĘŚĆ SPECJALISTYCZNA:

11. AKCEPTOWANIE CZYNNOŚCI PIELĘGNACYJNYCH NA PSIE

Sposób testowania:

Pozycja wyjściowa: pies stoi lub siedzi przy Przewodniku. Przewodnik symuluje przygotowanie psa do zajęć w trakcie niepogody wycierając starannie całe ciało psa posiadaną ścierką/ręcznikiem, a następnie czesząc sierść na całym ciele. Dopuszczalne jest tu podanie psu przez Przewodnika „smakołyku”, pogłaskanie psa, poklepanie, mówienie do psa w celu jego uspokojenia i jako nagrody za prawidłowe zachowanie się podczas tej części testu, ale po zakończonym zadaniu testowym.

12. WYKONYWANIE KOMEND WERBALNYCH I/ LUB NIEWERBALNYCH : 

Sposób testowania:

Przewodnik losuje kolejność wykonywania komend obowiązkowych i informuje Komisję Egzaminacyjną o dodatkowych ewentualnych komendach, które potrafi wykonać pies.

Zestaw obowiązkowych komend do wykonania to : 

- zostań w pozycji „siad” – po tej komendzie Przewodnik powinien oddalić się od psa na co najmniej 2 metry,

- leżeć-waruj (połóż się),

- do mnie.

Komendy dodatkowe – maksymalnie 4 zwiększają ocenę o 0,50 punktu.

Przewodnik wydaje psu komendę ( werbalnie i/lub niewerbalnie) : siad-zostań, odchodzi od niego na 2 metry, potem wydaje komendę „do mnie”, gdzie pies powinien odbiec do przewodnika i usiąść naprzeciwko niego oraz „leżeć”. Dopuszczalne jest tu podanie psu przez Przewodnika „smakołyku”, pogłaskanie psa, poklepanie, mówienie do psa w celu jego uspokojenia i jako nagrody za prawidłowe zachowanie się podczas tej części testu, ale po zakończonym zadaniu testowym.

13. AKCEPTOWANIE ZAPACHU I SPRZĘTU MEDYCZNEGO

Sposób testowania:

Pozycja wyjściowa: pies stoi lub siedzi przy Przewodniku. Podchodzi do nich idący o kuli Pozorant owinięty bandażem, nasączony środkami medycznymi, z jedną ręką na temblaku. Kulejąc okrąża psa 2 razy i odchodzi na 2-3 metry, zatrzymuje się. Dopuszczalne jest tu podanie psu przez Przewodnika „smakołyku”, pogłaskanie psa, poklepanie, mówienie do psa w celu jego uspokojenia i jako nagrody za prawidłowe zachowanie się podczas tej części testu, ale po zakończonym zadaniu testowym.

14. AKCEPTOWANIE NIEOCZEKIWANYCH ODRUCHÓW CHORYCH

Sposób testowania:

Pozycja wyjściowa: pies stoi lub siedzi przy Przewodniku. Na polecenie Egzaminatora podchodzą do Pozoranta oddalonego o 2 metry i okrążają go 2 razy – pies musi być bliżej Pozoranta niż Przewodnik i mijać Pozoranta w odległości nie większej niż 50 cm. Następnie wracają na miejsce. Przy podchodzeniu psa Pozorant podnosi kulę, macha kulą na boki. Podczas okrążania przez psa przestępuje z nogi na nogę, kaszle, sapie, stęka itp. Dopuszczalne jest tu podanie psu przez Przewodnika „smakołyku”, pogłaskanie psa, poklepanie, mówienie do psa w celu jego uspokojenia i jako nagrody za prawidłowe zachowanie się podczas tej części testu, ale po zakończonym zadaniu testowym.

15. PODEJMOWANIE POKARMU

Sposób testowania:

Pozycja wyjściowa: pies stoi lub siedzi przy Przewodniku. Pozorant daje psu (w dowolnej kolejności) karmę otrzymaną od Przewodnika:

1. kładąc ją przed psem

2. upuszczając przed psem

3. na otwartej dłoni

4. trzymając dwoma palcami

5. w lekko zaciśniętej dłoni

Pies może podjąć karmę jedynie na komendę. Dopuszczalne jest tu podanie psu przez Przewodnika „smakołyku”, pogłaskanie psa, poklepanie, mówienie do psa w celu jego uspokojenia i jako nagrody za prawidłowe zachowanie się podczas tej części testu, ale po zakończonym zadaniu testowym.

16. PODSTAWOWA POZYCJA RELAKSACYJNA 

dla psów dużych (powyżej 40 cm w kłębie wg wzorca rasy FCI):

Sposób testowania:

Na kocu lub materacu Przewodnik układa psa do leżenia na boku. Pozorant kładzie się od strony łap i opiera głowę na boku psa. Leży tak przez minimum 1,5 minuty. Dopuszczalne jest tu podanie psu przez Przewodnika „smakołyku”, pogłaskanie psa, poklepanie, mówienie do psa w celu jego uspokojenia i jako nagrody za prawidłowe zachowanie się podczas tej części testu, ale po zakończonym zadaniu testowym.

AKCEPTOWANIE OBEJMOWANIA 

 dla psów małych (do 40 cm w kłębie wg wzorca rasy FCI):

Sposób testowania:

Na krześle, kocu lub materacu siada Pozorant. Przewodnik daje mu w objęcia psa. Pozorant przez

minimum 1,5 minuty obejmuje i przytula się do psa. Pies może być głaskany.

Dopuszczalne jest tu podanie psu przez Przewodnika „smakołyku”, pogłaskanie psa, poklepanie, mówienie do psa w celu jego uspokojenia i jako nagrody za prawidłowe zachowanie się podczas tej części testu, ale po zakończonym zadaniu testowym.

17. ĆWICZENIA DODATKOWE –  RÓŻNEGO RODZAJU : 

dopuszcza się pokazanie 1-2 ćwiczeń, wybranych przez Przewodnika Psa : 

Sposób testowania:

Przewodnik opowiada Komisji Egzaminacyjnej jakie ćwiczenie\sztuczkę wykona na komendę pies. Opisuje również jego praktyczne wykorzystanie w trakcie zajęć. Następnie demonstruje wykonanie ćwiczenia przez psa. Pies powinien zaprezentować 1-2 różne ćwiczenia. Powinny być to ćwiczenia wykorzystywane w praktyce kynoterapeutycznej/dogoteraeutycznej. Muszą być inne od ćwiczeń wykonywanych już podczas egzaminu. Dopuszczalne jest tu podanie psu przez Przewodnika „smakołyku”, pogłaskanie psa, poklepanie, mówienie do psa w celu jego uspokojenia i jako nagrody za prawidłowe zachowanie się podczas tej części testu, ale po zakończonym zadaniu testowym.

KONIEC EGZAMINU. 

 

EGZAMIN KLASA "AAA"

PRZEBIEG EGZAMINU:

CZĘŚĆ OGÓLNA:

1. AKCEPTACJA PRZYJAZNEGO NIEZNAJOMEGO

2. AKCEPTACJA WIZYTY U LEKARZA WETERYNARII

3. REAKCJA NA BODŹCE POZYTYWNE I NEGATYWNE

4. SPACER BEZ SMYCZY

5. REAKCJA NA NIEOCZEKIWANE ZDARZENIE

6. TEST DODATKOWY

7. SPACER NA SMYCZY W HAŁASUJĄCYM TŁUMIE

8. ZOSTAWANIE I PRZYCHODZENIE NA KOMENDĘ

9. AKCEPTACJA INNEGO PSA

10. AKCEPTACJA NIEOBECNOŚCI PRZEWODNIKA

CZĘŚĆ SPECJALISTYCZNA:

11. AKCEPTOWANIE CZYNNOŚCI PIELĘGNACYJNYCH NA PSIE

12. WYKONYWANIE KOMEND WERBALNYCH I/LUB NIEWERBALNYCH

13. AKCEPTOWANIE ZAPACHU I SPRZĘTU MEDYCZNEGO

14. AKCEPTOWANIE NIEOCZEKIWANYCH ODRUCHÓW CHORYCH

15. PODEJMOWANIE POKARMU

16. PODSTAWOWA POZYCJA RELAKSACYJNA – dla psów dużych,

AKCEPTOWANIE OBEJMOWANIA - dla psów małych

17. APORT

18. ĆWICZENIA DODATKOWE – 3-4 RÓŻNEGO RODZAJU.

 

WARUNKI PRZYSTĄPIENIA DO EGZAMINU:

1. Pies nie może być młodszy niż 12 miesięcy

2. Dobry stan fizyczny i psychiczny psa

3. Okazanie aktualnego zaświadczenia o szczepieniu psa

4. Zaliczony i aktualny egzamin psa terapeutycznego klasy A lub klasy AA 

5. Nie więcej niż dwa z rzędu niezaliczone egzaminy. 

 

ZASADY OGÓLNE:

1. Przed przystąpieniem do egzaminu pies powinien być wyprowadzony na spacer w celu zrelaksowania i wypróżnienia się.  

2. Pies powinien mieć wygodną – parcianą lub skórzaną – obrożę lub szelki oraz smycz. Zakazane są obroże: zaciskowe, elektryczne, kolczatki i kantary oraz kagańce. Pies może przystąpić do egzaminu w kamizelce psa odwiedzającego\terapeutycznego.

3. Suki w cieczce mogą przystąpić do egzaminu po zakończeniu cieczki.

4. Pies może zdać nie więcej niż dwa egzaminy (dwie klasy) jednego dnia.

5. Przewodnik odpowiada za zachowanie psa i ponosi odpowiedzialność cywilną za wszelkie szkody wyrządzone przez psa.

 

KOMISJA EGZAMINACYJNA : 

1. Komisja egzaminacyjna powinna składać się z 2 osób : 

  • Przewodniczącego, który powinien mieć kwalifikacje tresera psów lub zoopsychologa (behawiorysty psów) lub sędziego kynologicznego lub asystenta kynologicznego wraz z uprawnieniami Specjalisty- Kynoterapeuty/ Dogoterapeuty lub Kynoterapeuty/Dogoterapeuty w każdym przypadku. 
  • Członka i jednocześnie sekretarza ( wymóg : czytelne pismo) - który powinien być osobą pracującą na co dzień  w placówkach oświatowych lub służby zdrowia, posiadającego uprawnienia pedagogiczne ( jako pracownik, wolontariusz lub stażysta) lub wolontariuszem pracującym w tego typu placówkach. 

2. Przewodniczący Komisji Egzaminacyjnej odpowiada za prawidłowość przeprowadzenia egzaminu oraz podpisuje protokół egzaminacyjny i wniosek o wydanie legitymacji dla Psa. 

3. Sekretarz (członek) odpowiada za sprawdzanie kompletności zgłoszeń oraz danych psów i przewodników. Wpisuje do arkusza egzaminacyjnego uzyskane oceny. Przygotowuje i wraz z pozostałymi członkami Komisji Egzaminacyjnej podpisuje protokół egzaminacyjny.

4. Komisja decyduje o przebiegu, kontynuacji bądź przerwaniu egzaminu psa oraz o ocenie wykonania każdego testu. Decyzje Komisji ogłasza Przewodniczący. Są one wiążące i nieodwołalne.

5. CSiT „SMILE”  ma prawo zawiesić ważność egzaminu na psa terapeutycznego/asystującego w przypadku sytuacji wskazujących na czasowe lub trwałe utracenie przez psa predyspozycji do pracy. Informacja o zawieszeniu psa w pracy, bądź wykreśleniu go z listy psów terapeutycznych zostanie umieszczona na  stronie CSiT „SMILE”  i SJS 3006 NOWA SÓL. 

 

PRZEBIEG EGZAMINU : 

1.Egzamin składa się z dwóch części: 

  • ogólnej – sprawdzającej stabilność i ogólne wyszkolenie psa oraz  
  • specjalistycznej, której testy sprawdzają ćwiczenia wykorzystywane w pracy psa odwiedzającego.

2. Komisja egzaminacyjna ocenia każdy test, za wyjątkiem testu alternatywnego, w skali od 0 do 3 punktów.

Ocena:

0 pkt. = test niezaliczony – ćwiczenie nie zostało wykonane lub w trakcie wykonywania wystąpiła

reakcja dyskwalifikująca 

1 pkt. = wystąpiły niedyskwalifikujące reakcje niepożądane, które zostały skorygowane przez Przewodnika - test został wykonany

2 pkt. = test został wykonany, jednak bez odpowiedniej dynamiki lub wymagana była interwencja Przewodnika w ramach dopuszczalnego sposobu i limitu korekt

3 pkt. = test wykonany został bezbłędnie z odpowiednią dynamiką, bez nadmiernej interwencji Przewodnika

3. Aby pies został dopuszczony do testów części specjalistycznej musi zaliczyć test alternatywny (jeśli będzie wykonywany) oraz wszystkie testy części ogólnej i otrzymać nie mniej niż 17 punktów na 27 możliwych do zdobycia.

4. Aby pies zaliczył egzamin musi zaliczyć wszystkie testy i otrzymać łącznie nie mniej niż 35 punktów na 60 możliwych do zdobycia.

5. Przewodnik, którego pies zaliczył egzamin otrzymuje od Komisji Egzaminacyjnej wniosek o wydanie legitymacji psa Klasy  A lub klas następnych. Właściciel psa przesyła do CSiT „SMILE” wniosek o wystawienie legitymacji, która ważna jest 1 rok od daty egzaminu. Formularz wniosku jest dostępny na stronie internetowej CSiT „SMILE” oraz SJS 3006 NOWA SÓL. 

6. Dokumentem potwierdzającym certyfikację psa jest : zaświadczenie z egzaminu, rekomendacja do pracy, certyfikat oraz  legitymacja. Lista certyfikowanych psów publikowana jest na głównej stronie internetowej CSiT „SMILE”  i SJS 3006 Nowa Sól. 

 

WYTYCZNE DO OCENY: 

1. Zakazana jest jakakolwiek agresja Przewodnika wobec psa, bądź siłowe wymuszanie wykonania polecenia tak w trakcie egzaminu jak i przed. W przypadku zaobserwowania takich zachowań przed egzaminem, pies z takim Przewodnikiem nie zostaną dopuszczeni do zdawania egzaminu. W przypadku takich zachowań w trakcie egzaminu zostanie on natychmiast przerwany, a Przewodnik i pies zostaną zdyskwalifikowani.

2. Pies zostanie zdyskwalifikowany, a egzamin przerwany przez Komisję w przypadku wystąpienia którejkolwiek z poniższych reakcji psa: 

- objawy agresji (m.in. warczenie, pokazanie zębów, szczypanie, gryzienie)

- objawy dominacji (m.in. „wspinanie się” na Pozoranta; ruchy kopulacyjne)

- ucieczka psa poza plac egzaminacyjny

- brak kontroli nad psem. 

3. Przewodnik może w trakcie testu powtórzyć wydane polecenie. Polecenie nie powinno być powtórzone więcej niż 3 razy. Zakazane jest wydawanie w trakcie egzaminu komend podniesionym głosem bądź ich wykrzykiwanie. W przypadku wystąpienia takich zachowań ocena danego  testu zostanie obniżona o 1 punkt.

4. Pies w trakcie wykonywania ćwiczeń testowych powinien być prowadzony na luźnej smyczy lub bez smyczy (opcjonalnie- wybiera Przewodnik Psa). 

5. Po zakończeniu każdego testu Przewodnik może nagrodzić psa za wykonane ćwiczenie. Każde podanie nagrody przed zakończeniem ćwiczenia obniża ocenę o 1 punkt. Nie wolno prowadzić psa na „smakołyk” lub inny „motywator”, ponieważ to powoduje niezaliczenie testu. Komisja ma prawo zalecić Przewodnikowi pozostawienie smakołyków lub innego motywatora w punkcie końcowym testu.

6. Szczekanie i/lub obskakiwanie w trakcie testu – jako zachowanie rozpraszające u psa  - obniża ocenę o 1 punkt.

7. W przypadku konieczności załatwienia przez psa potrzeby fizjologicznej dopuszczalna jest jedna przerwa. Przerwane ćwiczenie musi zostać powtórzone. Wypróżnienie się psa na placu egzaminacyjnym obniża łączną ocenę części ogólnej o 2 punkty. Właściciel ma obowiązek posprzątania po psie.

8. W trakcie całego egzaminu Przewodnik może wykorzystać jedną przerwę na życzenie. Prośba o przerwę może być zgłoszona Komisji dopiero po zakończeniu wykonywanego testu. Przerwa nie może trwać dłużej niż 10 minut.

 

TESTY :

CZĘŚĆ OGÓLNA:

1. AKCEPTACJA PRZYJAZNEGO NIEZNAJOMEGO

Sposób testowania:

Pozycja wyjściowa: pies stoi lub siedzi przy Przewodniku. Podchodzi pozorant, wita się z Przewodnikiem, podaje mu rękę, poklepuje po ramieniu. Rozmawiają przez chwilę (min. 30 sekund). Pozorant nie zwraca uwagi na psa. Dopuszczalne jest tu podanie psu przez Przewodnika „smakołyku”, pogłaskanie psa, poklepanie, mówienie do psa w celu jego uspokojenia i jako nagrody za prawidłowe zachowanie się podczas tej części testu, ale po zakończonym zadaniu testowym.

2. AKCEPTACJA WIZYTY U LEKARZA WETERYNARII

Sposób testowania:

Pozycja wyjściowa: pies stoi lub siedzi przy Przewodniku. Pozorant:

- ogląda łapy psa i dotyka pazurów

- ogląda uszy psa

- ogląda psu zęby

- dotyka grzbiet i boki

- dotyka okolice słabizny i ogon.

Dopuszczalne jest tu podanie psu przez Przewodnika „smakołyku”, pogłaskanie psa, poklepanie, mówienie do psa w celu jego uspokojenia i jako nagrody za prawidłowe zachowanie się podczas tej części testu, ale po zakończonym zadaniu testowym.

3. REAKCJA NA BODŹCE POZYTYWNE I NEGATYWNE

Sposób testowania:

Pozycja wyjściowa: pies siedzi lub stoi przy Przewodniku. Egzaminator daje psu do powąchania rękę. Pochyla się nad psem. Następnie głaszcze go po klatce piersiowej. Stopniując bodziec ściska łapę psa. Drapie za uchem. Głaszcze go po grzbiecie. Naciska grzbiet. Lekko ciągnie za ogon. Małe psy unosi ok. 20 cm nad ziemię robiąc kołyskę z dłoni. Duże psy obejmuje od tyłu kładąc swoją klatkę piersiową na ich grzbiecie. Test powinien trwać tyle aby można było jednoznacznie ocenić stopień akceptacji przez psa bodźców pozytywnych oraz reakcję na bodźce negatywne. Dopuszczalne jest tu podanie psu przez Przewodnika „smakołyku”, pogłaskanie psa, poklepanie, mówienie do psa w celu jego uspokojenia i jako nagrody za prawidłowe zachowanie się podczas tej części testu, ale po zakończonym zadaniu testowym.

4. SPACER BEZ SMYCZY

Sposób testowania:

Pozycja wyjściowa: pies siedzi lub stoi przy Przewodniku. Na sygnał Komisji Egzaminacyjnej Przewodnik przechodzi z psem po wyznaczonej słupkami trasie zatrzymując się w wyznaczonym miejscu. W ten sam sposób wraca na pozycje wyjściową. Dopuszczalne jest tu podanie psu przez Przewodnika „smakołyku”, pogłaskanie psa, poklepanie, mówienie do psa w celu jego uspokojenia i jako nagrody za prawidłowe zachowanie się podczas tej części testu, ale po zakończonym zadaniu testowym.

5. REAKCJA NA NIEOCZEKIWANE ZDARZENIE

Sposób testowania:

Pozycja wyjściowa: pies stoi lub siedzi przy Przewodniku. Komisja może rozpraszać uwagę psa koncentrującego się na Pozorancie. Pozorant podchodzi, obchodzi psa i powoduje nieoczekiwany hałas. Następnie obchodząc raz jeszcze Przewodnika z psem ponownie powoduje hałas. Przewodnik może uspokoić psa dopiero po zaistnieniu nieoczekiwanego zdarzenia. Uspokajanie psa przed wywołaniem hałasu przez Pozoranta (słowem lub gestem) powoduje przerwanie testu. Dopuszczalne jest tu podanie psu przez Przewodnika „smakołyku”, pogłaskanie psa, poklepanie, mówienie do psa w celu jego uspokojenia i jako nagrody za prawidłowe zachowanie się podczas tej części testu, ale po zakończonym zadaniu testowym.

6. TEST DODATKOWY

Umożliwia testowanie tych cech psa, które według Komisji Egzaminacyjnej wymagają dodatkowego sprawdzenia np. lękliwość, agresja zamaskowana wyszkoleniem itd. Rodzaj testu i sposób testowania określa Przewodniczący Komisji Egzaminacyjnej. Negatywny wynik testu kończy egzamin. Test wykonuje się w przypadku wątpliwości Komisji co do zachowania i umiejętności psa. Dopuszczalne jest tu podanie psu przez Przewodnika „smakołyku”, pogłaskanie psa, poklepanie, mówienie do psa w celu jego uspokojenia i jako nagrody za prawidłowe zachowanie się podczas tej części testu, ale po zakończonym zadaniu testowym.

7. SPACER NA SMYCZY W HAŁASUJĄCYM TŁUMIE. 

Sposób testowania:

Pozycja wyjściowa: pies stoi lub siedzi przy Przewodniku. Na sygnał Przewodnik prowadzi psa po linii prostej w tą i z powrotem przechodząc pomiędzy przechadzającymi się i wydającymi stonowane dźwięki ludźmi (min. 3 osoby) i wraca na pozycję wyjściową. Dopuszczalne jest tu podanie psu przez Przewodnika „smakołyku”, pogłaskanie psa, poklepanie, mówienie do psa w celu jego uspokojenia i jako nagrody za prawidłowe zachowanie się podczas tej części testu, ale po zakończonym zadaniu testowym.

8. ZOSTAWANIE I PRZYCHODZENIE NA KOMENDĘ

Sposób testowania:

W trakcie testu powinien wystąpić jeden czynnik rozpraszający psa – rodzaj wybiera Komisja. Pozycja wyjściowa: pies stoi lub siedzi przy Przewodniku. Przewodnik odpina smycz i wydaje psu polecenie pozostania na miejscu. Sam odchodzi na 4 – 5 m. Odwraca się do psa i na sygnał Komisji Egzaminacyjnej przywołuje go. Pies przychodzi bądź podbiega. Przewodnik ponownie pozostawia psa. Sam wraca na pozycję wyjściową i znów przywołuje psa. Dopuszczalne jest tu podanie psu przez Przewodnika „smakołyku”, pogłaskanie psa, poklepanie, mówienie do psa w celu jego uspokojenia i jako nagrody za prawidłowe zachowanie się podczas tej części testu, ale po zakończonym zadaniu testowym.

9. AKCEPTACJA INNEGO PSA

Sposób testowania:

Pozycja wyjściowa: pies siedzi przy Przewodniku. Z przodu zbliża się Pozorant (może to być uczestnik egzaminu) z innym psem. Następuje przywitanie, po którym Przewodnik z Pozorantem idą na spacer z psami prowadząc je obok siebie po linii prostej na odcinku 4-5 metrów. Następnie zawracają ze zmianą strony prowadzenia psa (np. z lewej na prawą) i wracają na pozycję wyjściową. Pozorant żegna się i odchodzi ze swoim psem. Dopuszczalne jest tu podanie psu przez Przewodnika „smakołyku”, pogłaskanie psa, poklepanie, mówienie do psa w celu jego uspokojenia i jako nagrody za prawidłowe zachowanie się podczas tej części testu, ale po zakończonym zadaniu testowym.

10. AKCEPTACJA NIEOBECNOŚCI PRZEWODNIKA

Sposób testowania:

Pozycja wyjściowa: pies stoi lub siedzi przy Przewodniku. Podchodzi Pozorant, wita się z Przewodnikiem, który przekazuje mu smycz i wydaje psu polecenie pozostania na miejscu. Przewodnik odchodzi i znika za zasłoną. Po 2 minutach wychodzi z ukrycia, wraca i przejmuje psa od Pozoranta, co kończy test. Dopuszczalne jest tu podanie psu przez Przewodnika „smakołyku”, pogłaskanie psa, poklepanie, mówienie do psa w celu jego uspokojenia i jako nagrody za prawidłowe zachowanie się podczas tej części testu, ale po zakończonym zadaniu testowym.

 

CZĘŚĆ SPECJALISTYCZNA:

11. AKCEPTOWANIE CZYNNOŚCI PIELĘGNACYJNYCH NA PSIE

Sposób testowania:

Pozycja wyjściowa: pies stoi lub siedzi przy Przewodniku. Przewodnik symuluje przygotowanie psa do zajęć w trakcie niepogody wycierając starannie całe ciało psa posiadaną ścierką\ręcznikiem, a następnie czesząc sierść na całym ciele. Dopuszczalne jest tu podanie psu przez Przewodnika „smakołyku”, pogłaskanie psa, poklepanie, mówienie do psa w celu jego uspokojenia i jako nagrody za prawidłowe zachowanie się podczas tej części testu, ale po zakończonym zadaniu testowym.

12. WYKONYWANIE KOMEND WERBALNYCH I/ LUB NIEWERBALNYCH : 

Sposób testowania:

Przewodnik losuje kolejność wykonywania komend obowiązkowych i informuje Komisję Egzaminacyjną o dodatkowych ewentualnych komendach, które potrafi wykonać pies. Zestaw obowiązkowych komend do wykonania to : 

- zostań w pozycji „siad” – po tej komendzie Przewodnik powinien oddalić się od psa na co najmniej 2 metry

- leżeć-waruj (połóż się)

- stój ( stop)

- do mnie

Komendy dodatkowe – maksymalnie 4 zwiększają ocenę o 0,50 punktu.

Przewodnik wydaje psu komendę ( werbalnie i/lub niewerbalnie) : siad-zostań, odchodzi od niego na 2 metry, potem wydaje komendę „do mnie”, gdzie pies powinien podbiec do przewodnika i usiąść naprzeciwko niego oraz wydaje komendę  „leżeć” i „stój”. Dopuszczalne jest tu podanie psu przez Przewodnika „smakołyku”, pogłaskanie psa, poklepanie, mówienie do psa w celu jego uspokojenia i jako nagrody za prawidłowe zachowanie się podczas tej części testu, ale po zakończonym zadaniu testowym.

13. AKCEPTOWANIE ZAPACHU I SPRZĘTU MEDYCZNEGO

Sposób testowania:

Pozycja wyjściowa: pies stoi lub siedzi przy Przewodniku. Podchodzi do nich idący o kuli Pozorant owinięty bandażem, nasączony środkami medycznymi, z jedną ręką na temblaku. Kulejąc okrąża psa 2 razy i odchodzi na 2-3 metry, zatrzymuje się. Dopuszczalne jest tu podanie psu przez Przewodnika „smakołyku”, pogłaskanie psa, poklepanie, mówienie do psa w celu jego uspokojenia i jako nagrody za prawidłowe zachowanie się podczas tej części testu, ale po zakończonym zadaniu testowym.

14. AKCEPTOWANIE NIEOCZEKIWANYCH ODRUCHÓW CHORYCH

Sposób testowania:

Pozycja wyjściowa: pies stoi lub siedzi przy Przewodniku. Na polecenie Egzaminatora podchodzą do Pozoranta oddalonego o 2 metry i okrążają go 2 razy – pies musi być bliżej Pozoranta niż Przewodnik i mijać Pozoranta w odległości nie większej niż 50 cm. Następnie wracają na miejsce. Przy podchodzeniu psa Pozorant podnosi kulę, macha kulą na boki. Podczas okrążania przez psa przestępuje z nogi na nogę, kaszle, sapie, stęka itp. Dopuszczalne jest tu podanie psu przez Przewodnika „smakołyku”, pogłaskanie psa, poklepanie, mówienie do psa w celu jego uspokojenia i jako nagrody za prawidłowe zachowanie się podczas tej części testu, ale po zakończonym zadaniu testowym.

15. PODEJMOWANIE POKARMU

Sposób testowania:

Pozycja wyjściowa: pies stoi lub siedzi przy Przewodniku. Pozorant daje psu (w dowolnej kolejności) karmę otrzymaną od Przewodnika:

1. kładąc ją przed psem

2. upuszczając przed psem

3. na otwartej dłoni

4. trzymając dwoma palcami

5. w lekko zaciśniętej dłoni

Pies może podjąć karmę jedynie na komendę. Dopuszczalne jest tu podanie psu przez Przewodnika „smakołyku”, pogłaskanie psa, poklepanie, mówienie do psa w celu jego uspokojenia i jako nagrody za prawidłowe zachowanie się podczas tej części testu, ale po zakończonym zadaniu testowym.

16. PODSTAWOWA POZYCJA RELAKSACYJNA 

dla psów dużych (powyżej 40 cm w kłębie wg wzorca rasy FCI):

Sposób testowania:

Na kocu lub materacu Przewodnik układa psa do leżenia na boku. Pozorant kładzie się od strony łap i opiera głowę na boku psa. Leży tak przez minimum 1,5 minuty. Dopuszczalne jest tu podanie psu przez Przewodnika „smakołyku”, pogłaskanie psa, poklepanie, mówienie do psa w celu jego uspokojenia i jako nagrody za prawidłowe zachowanie się podczas tej części testu, ale po zakończonym zadaniu testowym.

AKCEPTOWANIE OBEJMOWANIA 

 dla psów małych (do 40 cm w kłębie wg wzorca rasy FCI):

Sposób testowania:

Na krześle, kocu lub materacu siada Pozorant. Przewodnik daje mu w objęcia psa. Pozorant przez minimum 1,5 minuty obejmuje i przytula się do psa. Pies może być głaskany. Dopuszczalne jest tu podanie psu przez Przewodnika „smakołyku”, pogłaskanie psa, poklepanie, mówienie do psa w celu jego uspokojenia i jako nagrody za prawidłowe zachowanie się podczas tej części testu, ale po zakończonym zadaniu testowym.

17. APORT

Sposób testowania:

Pies siedzi lub stoi przy Przewodniku. Przewodnik wyrzuca własny aport (minimum na 4 metry). Podaje komendę. Pies biegnie, podejmuje aport, wraca do Przewodnika i oddaje aport. Przewodnik dodatkową komendą może wskazać psu miejsce oddania aportu (do ręki czy na ziemię).

18. ĆWICZENIA DODATKOWE –  RÓŻNEGO RODZAJU : 

dopuszcza się pokazanie 3-4 ćwiczeń, wybranych przez Przewodnika Psa : 

Sposób testowania:

Przewodnik opowiada Komisji Egzaminacyjnej jakie ćwiczenie\sztuczkę wykona na komendę pies. Opisuje również jego praktyczne wykorzystanie w trakcie zajęć. Następnie demonstruje wykonanie ćwiczenia przez psa. Pies powinien zaprezentować 3-4 różne ćwiczenia. Powinny być to ćwiczenia wykorzystywane w praktyce kynoterapeutycznej/dogoteraeutycznej. Muszą być inne od ćwiczeń wykonywanych już podczas egzaminu. Dopuszczalne jest tu podanie psu przez Przewodnika „smakołyku”, pogłaskanie psa, poklepanie, mówienie do psa w celu jego uspokojenia i jako nagrody za prawidłowe zachowanie się podczas tej części testu, ale po zakończonym zadaniu testowym.

KONIEC EGZAMINU. 

CENA EGZAMINU ZA JEDNEGO PSA - 60 ZŁ

Kontakt

Centrum Szkolenia i Terapii ''SMILE''

Zakęcie 55

67-106 Otyń

 

mob: 

mail: urbanowska69@wp.pl